Témata
Veřejná logistická centra a multimodální přeprava
Zabýváme se popisem sítě veřejných logistických center v různých státech Evropy, jejich odlišnostmi a shodnými znaky a
spolufinancováním VLC z veřejných zdrojů, zejména fondů Evropské unie a podpůrnými programy jednotlivých zemí. Ze
získaného přehledu se pak snažíme o vytvoření metodologie spolufinancování stavby VLC v ČR.
Sledování přepravy a identifikace zboží
V současné době se v oblasti přepravy a skladování ozývají hlasy požadující zrychlení identifikace a zvýšení automatizace
a bezpečnosti. Zabýváme se nasazením RFID technologií do skladů, jeho výhodami a nevýhodami a porovnáním s jinými
systémy. Zvláštní aplikací RFID může být použití SMART kontejnerů, což jsou novodobé kontejnery, které umožňují
autorizovaným osobám nejen sledování pohybu kontejnerizovaného zboží v reálném čase, ale poskytují také informace o
stavu, případném vniknutí cizí osoby nebo například vykradení kontejneru. Vedle RFID používá tento systém také globální
systém pro mobilní komunikaci GSM a rádiový přenos datových paketů GPRS.
Elektronické mýtné systémy
Vzhledem k dosavadní rozličnosti mýtných systémů v jednotlivých zemích Evropské unie vznikají přepravním
společnostem, podnikajícím na poli mezinárodní přepravy, velké administrativní problémy, které s sebou nesou i další
náklady. Proto v současné době probíhá snaha o sjednocení evropských mýtných systémů alespoň na úroveň tzv. ostrůvků,
které budou tvořeny několika sousedícími evropskými státy, ve kterých bude zaveden jednotný mýtný systém tak, aby
došlo k co největší harmonizaci a tím k co největší eliminaci této překážky mezinárodního obchodu.
Transatlantická přeprava zboží
Námořní dopravou je dnes obstaráváno zhruba 90 % světového obchodu, jedná se tedy o nejvýznamnější složku
mezinárodní přepravy. Tématem transatlantické přepravy zboží se zabýváme ve spolupráci se zahraničními univerzitami,
respektive se zahraničními studenty, trávícími část studia na FD ČVUT v Praze. V magisterském studiu se touto
problematikou zabývá v rámci oboru TR (Transportation and Logistic Systems) projekt Transatlantická spolupráce v
dopravě a logistice.
Rozvoj kombinované přepravy
Kombinovaná přeprava je speciální případ intermodální dopravy, při kterém je maximální část přepravy realizována po
železnici nebo vodě a pouze minimální část, většinou svozové a rozvozové úseky jsou realizovány po silnici. Kombinovaná
přeprava je tedy účinným nástrojem ke snížení intenzity provozu na silničních komunikacích a tím i ke snížení počtu nehod.
Kromě tradiční problematiky přepravy kontejnerů, výměnných nástaveb, bimodálních návěsů a meganávěsů se věnujeme
i novým technologiím, jako jsou systémy Modalohr nebo Cargobeamer, které prožívají v posledních letech ohromný
rozvoj.
Problematika vysokorychlostních tratí
Vysokorychlostní tratě se staly v oblasti železnice fenoménem dneška. Jejich síť na jednotlivých kontinentech se
neustále rozšiřuje a stále vznikají nové a nové projekty. Zabýváme se jak studiem evropské a světové sítě VRT, tak tvorbou
koncepce vysokorychlostních tratí v ČR. Vedle této problematiky řešíme též možnost nasazení vysokorychlostních
nákladních vlaků, které by měly tvořit konkurenci letecké nákladní dopravě a všímáme si i socioekonomického efektu
zbudování VRT, který se projevuje například rozvojem sídel podél celé trasy.
Posuzování kapacity dopravních cest na hlavních přepravních koridorech
Evropská unie a vlády jednotlivých zemí často tvrdí, že chtějí přesunout velké objemy přepravy ze silnice na železnici. V
současné době by ale například přesun 5 % objemu z kamionů znamenal zvýšení přepraveného množství na železnici asi o
50 %. Kapacita hlavních železničních koridorů se, vzhledem ke svému velkému využití pro osobní dopravu, blíží k naplnění
kapacity a zcela jistě by nebyla na takový nárůst schopna reagovat.
Projekt Chemlog
V akademickém roce 2009/2010 spolupracovali studenti na řešení projektu
Chemlog. Jedná se o mezinárodní projekt optimalizace logistiky chemického
průmyslu ve střední a východní Evropě. Výstupy z projektu by měly přispět k vyšší
konkurenceschopnosti chemického průmyslu a k dosažení vyšší úrovně přepravy
v oblasti kvality, zdraví, bezpečnosti a životního prostředí. Projekt má také
napomoci k překonání bariér přepravy mezi starými a novými zeměmi EU. Na řešení se podílejí vědecké instituce, sociace
chemického průmyslu a regionální úřady z Německa, Polska, České republiky, Slovenska, Maďarska a Itálie.
Projekt je spolufinancován ze zdrojů evropského programu CENTRAL EUROPE, převážnou část tvoří dotace z Evropského
regionálního rozvojového fondu. Studenti projektu aktivně spolupracovali při tvorbě studie proveditelnosti.