English
Czech
LITAL Úvod
Ústav řízení dopravních procesů a logistiky
Copyright (c) LITAL 2009, All rights reserved
Design KJ Technologies 2009
 
Témata

Veřejná logistická centra a multimodální přeprava
   Zabýváme se popisem sítě veřejných logistických center v různých státech Evropy, jejich odlišnostmi a shodnými znaky a  
spolufinancováním VLC z veřejných zdrojů, zejména fondů Evropské unie a podpůrnými programy jednotlivých zemí. Ze  
získaného přehledu se pak snažíme o vytvoření metodologie spolufinancování stavby VLC v ČR.

Sledování přepravy a identifikace zboží
   V současné době se v oblasti přepravy a skladování ozývají hlasy požadující zrychlení identifikace a zvýšení automatizace  
a bezpečnosti. Zabýváme se nasazením RFID technologií do skladů, jeho výhodami a nevýhodami a porovnáním s jinými  
systémy. Zvláštní aplikací RFID může být použití SMART kontejnerů, což jsou novodobé kontejnery, které umožňují  
autorizovaným osobám nejen sledování pohybu kontejnerizovaného zboží v reálném čase, ale poskytují také informace o  
stavu, případném vniknutí cizí osoby nebo například vykradení kontejneru. Vedle RFID používá tento systém také globální  
systém pro mobilní komunikaci GSM a rádiový přenos datových paketů GPRS.

Elektronické mýtné systémy
   Vzhledem k dosavadní rozličnosti mýtných systémů v jednotlivých zemích Evropské unie vznikají přepravním  
společnostem, podnikajícím na poli mezinárodní přepravy, velké administrativní problémy, které s sebou nesou i další  
náklady. Proto v současné době probíhá snaha o sjednocení evropských mýtných systémů alespoň na úroveň tzv. ostrůvků,  
které budou tvořeny několika sousedícími evropskými státy, ve kterých bude zaveden jednotný mýtný systém tak, aby  
došlo k co největší harmonizaci a tím k co největší eliminaci této překážky mezinárodního obchodu.

Transatlantická přeprava zboží
   Námořní dopravou je dnes obstaráváno zhruba 90 % světového obchodu, jedná se tedy o nejvýznamnější složku  
mezinárodní přepravy. Tématem transatlantické přepravy zboží se zabýváme ve spolupráci se zahraničními univerzitami,  
respektive se zahraničními studenty, trávícími část studia na FD ČVUT v Praze. V magisterském studiu se touto  
problematikou zabývá v rámci oboru TR (Transportation and Logistic Systems) projekt Transatlantická spolupráce v  
dopravě a logistice.

Rozvoj kombinované přepravy
   Kombinovaná přeprava je speciální případ intermodální dopravy, při kterém je maximální část přepravy realizována po  
železnici nebo vodě a pouze minimální část, většinou svozové a rozvozové úseky jsou realizovány po silnici. Kombinovaná  
přeprava je tedy účinným nástrojem ke snížení intenzity provozu na silničních komunikacích a tím i ke snížení počtu nehod.  
Kromě tradiční problematiky přepravy kontejnerů, výměnných nástaveb, bimodálních návěsů a meganávěsů se věnujeme  
i novým technologiím, jako jsou systémy Modalohr nebo Cargobeamer, které prožívají v posledních letech ohromný  
rozvoj.

Problematika vysokorychlostních tratí
   Vysokorychlostní tratě se staly v oblasti železnice fenoménem dneška. Jejich síť na jednotlivých kontinentech se  
neustále rozšiřuje a stále vznikají nové a nové projekty. Zabýváme se jak studiem evropské a světové sítě VRT, tak tvorbou  
koncepce vysokorychlostních tratí v ČR. Vedle této problematiky řešíme též možnost nasazení vysokorychlostních  
nákladních vlaků, které by měly tvořit konkurenci letecké nákladní dopravě a všímáme si i socioekonomického efektu  
zbudování VRT, který se projevuje například rozvojem sídel podél celé trasy.  

Posuzování kapacity dopravních cest na hlavních přepravních koridorech
   Evropská unie a vlády jednotlivých zemí často tvrdí, že chtějí přesunout velké objemy přepravy ze silnice na železnici. V  
současné době by ale například přesun 5 % objemu z kamionů znamenal zvýšení přepraveného množství na železnici asi o  
50 %. Kapacita hlavních železničních koridorů se, vzhledem ke svému velkému využití pro osobní dopravu, blíží k naplnění  
kapacity a zcela jistě by nebyla na takový nárůst schopna reagovat.
Projekt Chemlog
   V akademickém roce 2009/2010 spolupracovali studenti na řešení projektu  
Chemlog. Jedná se o mezinárodní projekt optimalizace logistiky chemického  
průmyslu ve střední a východní Evropě. Výstupy z projektu by měly přispět k vyšší  
konkurenceschopnosti chemického průmyslu a k dosažení  vyšší úrovně přepravy  
v oblasti kvality, zdraví, bezpečnosti a životního prostředí. Projekt má také
napomoci k překonání bariér přepravy mezi starými a novými zeměmi EU. Na řešení se podílejí vědecké instituce, sociace  
chemického průmyslu a regionální úřady z Německa, Polska, České republiky, Slovenska, Maďarska a Itálie.
   Projekt je spolufinancován ze zdrojů evropského programu CENTRAL EUROPE, převážnou část tvoří dotace z Evropského  
regionálního rozvojového fondu. Studenti projektu aktivně spolupracovali při tvorbě studie proveditelnosti.
Barcode
Ústav logistiky a managementu dopravy