absolventi:
práce oceněna Fridrich List Award 2012
- Ing. Markéta Vávrová, M.Sc.
- Ing. Nela Blejchařová, M.Sc.
- Ing. Petr Malina, M.Sc.
- Ing. Jiří Tylich, M.Sc.
- Ing. Kateřina Střelcová, M.Sc.
- Ing. Tomáš Rendl, M.Sc.
Práce současných studentů
současní studenti
- Bc. Petr Toman
- Bc. Tadeáš Umlauf
- Bc. Radim Večeřa
- Bc. Michal Jizba
- Bc. Karel Kůs
Ústav logistiky a managementu dopravy
Název práce v češtině:
S1, Transatlantická námořní přeprava mezi Českou Republikou
a Spojenými státy
Název práce v angličtině:
Transatlantic Maritime Transport between the Czech Republic and the Unites States
Autor:
Bc. Petr Toman
Předpokládaná obhajoba:
jaro 2014
Název práce v češtině:
S2, Veřejná doprava ve velkých městech
Název práce v angličtině:
Public transportation in large cities
Autor:
Tadeáš Umlauf
Předpokládaná obhajoba:
jaro 2014
Název práce v češtině:
S3, Model nákladní dopravy v aglomeracích
Název práce v angličtině:
Model of Urban Freight Transportation in Agglomeration
Autor:
Bc. Radim Večeřa
Předpokládaná obhajoba:
jaro 2014
Anotace:
Práce zahrnuje zhodnocení světových námořních cest, námořních plavidel a klasifikuje lodě dle jejich kapacity. Jsou
popsány hlavní Americké a Evropské přístavy, jejich vybavení, parametry a kapacity. Je rozebráno také pozemní propojení
mezi přístavy a důležitými městy ve Spojených Státech a v České republice. Cílem práce je vytvořit model nákladní přepravy
mezi Českou Republikou a Spojenými státy.
Anotace:
Diplomová práce se zaměřuje na koncepty osobní dopravy používané ve světě. Hlavním cílem je představit model odhadu
počtu cestujících využívajících Metrobus, tento model by měl pomáhat při rozhodování, zda spustit provoz Metrobusůči nebo
ne. Praktické využití bude ukázáno na oblasti Alameda Corridor v El Pasu ve státě Texas.
Anotace:
Cílem diplomové práce je optimalizovat trasy sběru odpadu v severovýchodní oblasti El Pasa. Cesty jsou vykreslovány a
optimalizovány s využitím softwaru TransCAD. Diplomová práce je připravována ve spolupráci s odborem životního prostředí
města El Paso.
Název práce v češtině:
S4, Bezpečnost transatlantických logistických řetězců
Název práce v angličtině:
Safety&Security of Transatlantic logistics chains
Autor:
Michal Jizba
Předpokládaná obhajoba:
jaro 2015
Název práce v češtině:
S5, Optimalizace transatlantických logistických řetězců
Název práce v angličtině:
Optimization of Transatlantic Logistics Chains
Autor:
Karel Kůs
Předpokládaná obhajoba:
jaro 2015
Název práce v češtině:
A1, Technický a komerční model transatlantické letecké dopravy
Název práce v angličtině:
Technical and Commercial Model for Transatlantic Air Transportation
Autor:
Bc. Kateřina Střelcová
Obhájeno:
jaro 2013, Známka A
Projekt práce:
Většina leteckých linek je založena na jednom ze dvou systémů (městské páry; hub and spoke) nebo jejich kombinaci
(kombinace městských párů; prodloužená lineární síť; multi-hub).
Cílem diplomové práce je vytvořit metodologii pro návrh nového transatlantického leteckého spojení, která bude
zaměřena na dvě hlavní oblasti - technickou a komerční stránku.
Technická část bud zejména popisovat možnosti a výběr letišť a velikosti letadla, včetně kapacity, typů použitých letadel,
jejich maximální délky atd.
Komerční část modelu bude analyzovat průmyslová centra, obchodní příležitosti, vědecká a lékařská centra, velká
obchodní centra a budoucí prognózy, což se bude týkat především sítě vlaků VRT.
Konkrétně se práce bude zabývat lety z Prahy do USA a má za cíl přinést nové postupy a techniky, které by měly pomoci
aerolinkám s výběrem destinací a typu použitých letadel.
Je proto nezbytně nutné analyzovat data z některých letišť v Evropě (Vídeň, Frankfurt, Londýn, Amsterdam, Kodaň,
Zurich), které mají spojení s Českou republikou.
Cestující z Prahy totiž přes tato letiště pokračují dále do USA. Zjištěné informace proto pomohou vytvořit matici
přepravních vztahů mezi Prahou a městy v USA. Analyzovaými městy ve Spojených státech budou New York, Boston,
Chicago, Miami, Los Angeles, San Francisco.
Práce bude založena na kvalitativních metodách, jako je marketingový výzkum, metody kreativního myšlení, a na
kvalitativních metodách (zejména gravitační modely), jejichž podstata je závislost objemu přepravního toku na
předpokládaných cenách letenek a dobách spojení, odhadovaných z historických dat.
Základní myšlenka spočívá v předpovědi počtu přepravených cestujících, kde předpokládáný objem cestujících bude funkcí:
- letového řádu,
- spádové oblasti Prahy a destinace v USA včetně počtu obyvatel v atrakčním obvodu destinace, vzdálenosti, ekonomické,
kulturní a sociální situace a turistické atraktivity,
- dostupnosti různých druhů pozemní dopravy,
- ostatních zkoumaných jevech.
Některé existující faktory mohou silně ovlivnit rozhodování cestujících. Mezi takové faktory patří například:
- cena letenky
- frekvence a časy odletu a příletu
- FFP a aliance
- typy použitých letadel
Název práce v češtině:
A2, Model pro pokles dopravních externalit ve velkých městech
Název práce v angličtině:
Model for the Transportation Externalities Decrease in Large Cities
Autor:
Bc. Tomáš Rendl
Obhájeno
jaro 2013, Známka A
Projekt práce:
Diplomová práce se zabývá systémy ITS pro řízení kongescí v EU a USA. V praxi se používá velké spektrum nástrojů
managementu kongescí jako mýtné systémy založené na časových zónách nebo ujetých kilometrech, poplatky pro
ekologicky méně příznivá vozidla, poplatky za parkování atd. Jedním z cílů této práce je analyzovat zkušenosti z EU a USA a
navrhnout balík řešení pro velká města v Evropě a Spojených státech. Pro hodnocení různých alternativ by mohl být použít
model města El Paso.
Hlavním cílem a výstupem diplomové práce bude nástroj na podporu rozhodování, který by měl sloužit odpovědným
orgánům jako rádce, která opatření mají použít v dané situaci. Nabízí se forma počítačového programu, založeného na
principu IF-THEN heuristiky.
Výstupními parametry modelu by pak měly být údaje o: snížení kongescí, snížení počtu aut vjíždějících do města, snížení
počtu nehod a zvýšení efektivity MHD.


Název práce v češtině:
A3, Návrh modelu elektronického mýtného systému založeného
na zpoplatnění ujeté vzdálenosti
Název práce v angličtině: oceněno Fridrich List Award 2012
Development of an Electronic Vehicle Miles Travelled Toll Model
Autor:
Bc. Markéta Vávrová
Obhájeno:
jaro 2012, Známka A
Abstrakt:
Tato diplomová práce ukazuje důvody, proč už daň z pohonných hmot není životaschopným zdrojem příjmů a navrhuje
nové zdroje financování. Jednou z možností, jak tuto daň nahradit, je vytvořit celostátní mýtný systém založený na
zpoplatnění ujeté vzdálenosti. Tato daň (Vehicle Mile Travelled VMT) je porovnávána s daní z pohonných hmot a výdaji na
infrastrukturu a zdanění pohonných hmot v Evropě a Spojených státech. V práci je také podrobně vysvětlen evropský přístup
k problematice a nechybí porovnání se situací v Texasu.
V práci je vytvořen model proveditelnosti za určitých podmínek, za kterých by mohlo dojít k vytvoření celostátního
mýtného systému založeného na zpoplatnění ujeté vzdálenosti. Cílem práce je navrhnout alternativu současného systému
financování infrastruktury v USA, které je založeno na dani z pohonných hmot. Problémem tohoto systému je fakt, že od
roku 2001 je tento zdroj financování nesoběstatečný. Předkládaný model dělí cenu mýtného do tří kategorií vozidel a tří
emisních tříd, podle vzoru používaného v EU, jehož podstata je v podpoře obnovy vozového parku a nižší zátěže pro životní
prostředí. Rozhodovací situace je popsána také grafem a sekvenčním vývojovým diagramem, oba tyto nástroje identifikují
faktory, které vedou k úspěšnému zavedení programu založeného na ujeté vzdálenosti.
Výstupy této diplomové práce mohou být použity k osvětlení rozhodovací situace předcházející zavedení prezentovaného
typu mýtného systému a mohou pomoci zodpovědným orgánům s vyřešením problému, zda tento systém zavést, či
pokračovat se současným systémem založeným na dani z pohonných hmot.

Název práce v češtině:
A4, Metodologie pro analýzu inspekčních systémů zapsaných
zavazadel
Název práce v angličtině:
Metodologies for the Analysis of Checked Baggage Inspection Systems
Autor:
Bc. Nela Blejchařová
Obhájeno:
jaro 2012, Známka A
Abstrakt:
Pro zvýšení bezpečnosti (security) leteckého systému je nutné mít efektivní systém prohlídky zapsaných zavazadel (CBIS),
který se bude vyznačovat co největší pravděpodobností odhalení nebezpečného zavazadla a malou chybovostí ve smyslu
vytipování nezávadných zavazadel.
Prvním cílem práce je zhodnotit postupy odbavení cestujících a zavazadel na letištích.
Druhým cílem je vytvoření metodologie používající optimalizační postupy pro nastavení optimálních hodnot citlivosti a
screeningových zařízení tak, aby došlo k minimalizaci nákladů na vztažených na jedno zkoumané zavazadlo. Metodologie je
vytvořena pro dvou přístrojový systém prohlídek. Práh citlivosti je nastaven veličinami µ1 a µ2 pro první a druhé zařízení.
Výstupní signál každého zařízení je promítnut v rozdělení pravděpodobnosti Beta. Výstupy jsou porovnány s veličinami µ1 a
µ2pro získání odpovědi systému (v pořádku nebo alarm). Za celkové náklady jsou považovány očekávané náklady špatných
rozhodnutí pro každé zavazadlo, a to jak pro nesprávně vyhodnocené jako bezpečné, tak i pro nesprávně vyhodnocené
nebezpečné. V práci jsou porovnány čtyři různé technologie skenování zavazadel, které se navzájem liší propustností
zavazadlem i přesností procesu ověřování.
Jiným důležitým aspektem, který musí být veden v patrnosti, je kapacita systému. Špatně navržený systém by mohl
způsobit zpoždění, která by mohla vést ke zpoždění letového provozu, nebo nutnosti posílat zavazadla do cílového místa
následujícím spojem. Třetím výstupem této diplomové práce je výpočet průměrných čekacích dob, průměrná délka fronty a
adekvátního počtu zařízení při použití M/G/m modelu hromadné obsluhy. Pravděpodobnosti z předchozích částí práce slouží
k výpočtu počtu zavazadel poslaných na druhou prohlídku. V práci je detailně ukázán způsob výpočtu modelu M/G/m pro
dva různé případy.
Teorie hromadné obsluhy neumožňuje systém zatížit větším počtem, než je schopný zvládnout, i pokud by se jednalo o
krátký časový okamžik. Počty zavazadel vstupujících do systému se liší podle počtu odlétajících letadel a počet zavazadel,
která by měla být skenována tak převyšuje kapacitu systému, což může vytvářet fronty. Tyto fronty mohou vytvořit znatelná
zpoždění v provozu letiště. Tento případ však může být analyzován simulací, která je čtvrtým výstupem práce a ukazuje, jak
dobře může být pro model kontroly zapsaných zavazadel použit systém pro tvorbu dopravních mikroskopických simulací
VISSIM. Uspořádání se čtyřmi screeningovými zařízeními v primárním screeningu a dvěma přístroji v sekundárním screeningu
je modelováno pomocí software VISSIM. Výstupní údaje byly porovnány s výsledky z teorie hromadné obsluhy: počet
zavazadel, jejich zpoždění, délka fronty a cestovních časů.

Název práce v češtině:
A5, Analýza izolovaných systémů světelných křižovatek
Název práce v angličtině:
Analysis of isolated Traffic Signal Control Systems
Autor:
Bc. Petr Malina
Obhájeno:
jaro 2012, Známka A
Abstrakt:
Inteligentní dopravní systémy (ITS) jsou implementovány pro zvýšení účinnosti a bezpečnosti v dopravě. Tato práce se
zaměřuje na oblast plánování správného načasování světelných signálů, což je jeden z komponentů ITS systémů. První
zkoumanou oblastí je porovnání českých a amerických metod pro pevně nastavené časové úseky pomocí jedné křižovatky v
El Pasu, která slouží jako testovací místo.
Druhým cílem této práce je zhodnotit americké plánování pevně stanovených časových úseků a porovnat je s českými.
Mikroskopický model dopravní simulace vybrané křižovatky je naprogramován do nástroje VISSIM pro přesnější porovnání
průměrného zpoždění na křižovatce. Ring Barrier Controller (RBC) je přídavný modul programu VISSIM, který pomáhá
vytvořit a vyhodnotit plán časových úseků. Tento modul povoluje vytvoření a zhodnocení průjezdních priorit. Třetím
předmětem práce je vytvoření několika různých scénářů s různými intervaly příjezdů autobusů a jejich odstupy, které jsou
nasimulovány v nástroji RBC, aby ukázaly svůj dopad na zpoždění autobusu a ostatních vozidel v křižovatce.
Výstupy simulací ukazují, že pro ranní špičku, polední sedlo a období po odpoledních špičkách vykazují české systémy
menší dobu průměrného zpoždění a lepší obslužnost křižovatky než systémy používané v USA. Americké metody mají
problémy zejména s odbočovním doleva v případě většího objemu vozidel. Výhoda českého systému leží ve výpočtech
dělení intervalu, které optimalizuje sled jednotlivých fází. Pokud byl na sledovanou křižovatku použit princip TSP, snížilo se
průměrné zpoždění autobusu asi o 18 vteřin. Tato strategie také vedla ke snížení zpoždění vozidel využívajících stejnou
signální fázi jako autobusy. Na druhou stranu došlo ke zvýšení zpoždění ostatních vozidel.

Název práce v češtině:
A6, Umístění multimodálního centra se spoluprácí jednotlivých druhů
dopravy a problematika návrhu sítě multimodálních center
Název práce v angličtině:
A Multimodal Freight Collaborative Hub Location and Network Design Problem
Autor:
Bc. Jiří Tylich
Obhájeno:
jaro 2012, Známka A
Abstrakt:
Multimodální přeprava představuje zasílání zboží v určité jednotné přepravní jednotce. Hlavním faktorem pro vytvoření
účinné multimodální přepravní sítě je správné umístění multimodálních terminálů a nalezení efektivní cesty v existujících
dopravních sítích se zaměřením na co nejnižší provozní náklady.
Cílem výzkumu v této práci je vytvořit model spolupráce mezi přepravou po silnici a po železnici a vyplnit tak určitou
mezeru v současné literatuře věnované spolupráci v logistice. Z pohledu operačního výzkumu byly vyvinuty dva modely.
První z nich, statická lokační úloha umístění multimodálního centra se spoluprací více druhů dopravy byla řešena pro
porozumění vlivu různých druhů komodit na umístění intermodálního přepravního terminálu z pohledu plánování. Druhý
model se zabývá problematikou návrhu sítě multimodálních center a také je zde řešen vliv různých druhů komodit. Výše
zmíněné modely poskytují analytický základ pro zkoumání spolupráce v LTL přepravě.

Copyright (c) LITAL 2009, All rights reserved
Design KJ Technologies 2009