Témata
Současní studenti projektu pracují na aktuálních tématech, jako je řešení dopravy ve velkých městech, námořní přeprava
a plánování leteckých linek mezi Evropou a USA, elektronické mýtné, bezpečnost civilní letecké dopravy, rozvoj evropské
sítě nákladní železniční dopravy. Podrobnější informace o pracích bývalých a současných studentů získáte v sekci Práce.
Na projektu je ale možné věnovat se všem aktuálním tématům z dopravy a logistiky, která mají celosvětový význam.
Nabízí se tak například následující oblasti:
Řešení dopravy ve velkých městech - koncepce Smart Cities
Velká města po celém světě mají velký problém se vzrůstajícím objemem dopravy, který se projevuje častými
kongescemi a dalšími externalitami, mezi které patří dopravní nehody, emise, vibrace a hluk. Problém nelze vyřešit pouze
stavbou dalších silnic, jízdních pruhů nebo parkovišť. Je zapotřebí vytvořit inteligentní dopravní systémy, podporovat
progresivní formy městské hromadné dopravy tak, aby se pro cestující stala lákavější alternativou. Dalším tématem je
vytvoření modelu pro city logistiku tak, aby došlo k systematickému převedení zásobování města na doby mimo přepravní
špičky.
Transatlantická přeprava zboží
Prostřednictvím námořní kontejnerovou přepravy je dnes realizováno zhruba 90 % světového obchodu, jedná se tedy o
nejvýznamnější složku mezinárodní přepravy. Toto téma je obzvláště vhodné, protože student získá jak evropský tak
americký pohled na problematiku.
Problematika vysokorychlostních tratí
Vysokorychlostní tratě se staly v oblasti železnice fenoménem dneška. Jejich síť na jednotlivých kontinentech se
neustále rozšiřuje a stále vznikají nové a nové projekty. Zabýváme se jak studiem evropské a světové sítě VRT, tak tvorbou
koncepce vysokorychlostních tratí v ČR. Vedle této problematiky řešíme též možnost nasazení vysokorychlostních
nákladních vlaků, které by měly tvořit konkurenci letecké nákladní dopravě a všímáme si i socioekonomického efektu
zbudování VRT, který se projevuje například rozvojem sídel podél celé trasy.
V současné době spolupracují studenti projektu na tvorbě projektu Letecká doprava a vysokorychlostní doprava v Číně,
který je financován z prostředků SGS a zabývá se možnostmi synergie VRT a letecké dopravy.
Sledování přepravy a identifikace zboží
V současné době se v oblasti přepravy a skladování ozývají hlasy požadující zrychlení identifikace a zvýšení automatizace
a bezpečnosti. Zabýváme se nasazením RFID technologií do skladů, jeho výhodami a nevýhodami a porovnáním s jinými
systémy. Zvláštní aplikací RFID může být použití SMART kontejnerů, což jsou novodobé kontejnery, které umožňují
autorizovaným osobám získávat informace nejen sledování pohybu kontejnerizovaného zboží v reálném čase, ale
poskytují také informace o stavu, případném vniknutí cizí osoby nebo například vykradení kontejneru. Vedle RFID používá
tento systém také globální systém pro mobilní komunikaci GSM a rádiový přenos datových paketů GPRS.
Elektronické mýtné systémy
Vzhledem k dosavadní rozličnosti mýtných systémů v jednotlivých zemích Evropské unie vznikají přepravním
společnostem, podnikajícím na poli mezinárodní přepravy, velké administrativní problémy, které s sebou nesou i další
náklady. Proto v současné době probíhá snaha o sjednocení evropských mýtných systémů alespoň na úroveň tzv. ostrůvků,
které budou tvořeny několika sousedícími evropskými státy, ve kterých bude zaveden jednotný mýtný systém tak, aby
došlo k co největší harmonizaci a tím k co největší eliminaci této překážky mezinárodního obchodu.
Veřejná logistická centra a multimodální přeprava
Zabýváme se popisem sítě veřejných logistických center v různých státech Evropy, jejich odlišnostmi a shodnými znaky a
spolufinancováním VLC z veřejných zdrojů, zejména fondů Evropské unie a podpůrnými programy jednotlivých zemí. Ze
získaného přehledu se pak snažíme o vytvoření metodologie spolufinancování stavby VLC v ČR.
Rozvoj kombinované přepravy
Kombinovaná přeprava je speciální případ intermodální dopravy, při kterém je maximální část přepravy realizována po
železnici nebo vodě a pouze minimální část, většinou svozové a rozvozové úseky jsou realizovány po silnici. Kombinovaná
přeprava je tedy účinným nástrojem ke snížení intenzity provozu na silničních komunikacích a tím i ke snížení počtu nehod.
Kromě tradiční problematiky přepravy kontejnerů, výměnných nástaveb, bimodálních návěsů a meganávěsů se věnujeme
i novým technologiím, jako jsou systémy Modalohr nebo Cargobeamer, které prožívají v posledních letech ohromný
rozvoj.
Posuzování kapacity dopravních cest na hlavních přepravních koridorech
Posuzování kapacity dopravních cest na hlavních přepravních koridorech
Evropská unie a vlády jednotlivých zemí často tvrdí, že chtějí přesunout velké objemy přepravy ze silnice na železnici. V
současné době by ale například přesun 5 % objemu z kamionů znamenal zvýšení přepraveného množství na železnici asi o
50 %. Kapacita hlavních železničních koridorů se, vzhledem ke svému velkému využití pro osobní dopravu, blíží k naplnění
kapacity a zcela jistě by nebyla na takový nárůst schopna reagovat.