English
Czech
LITAL Úvod
Ústav řízení dopravních procesů a logistiky
Copyright (c) LITAL 2009, All rights reserved
Design KJ Technologies 2009
 
Témata
    Současní studenti projektu pracují na aktuálních tématech, jako je řešení dopravy ve velkých městech, námořní přeprava  
a plánování leteckých linek mezi Evropou a USA, elektronické mýtné, bezpečnost civilní letecké dopravy, rozvoj evropské  
sítě nákladní železniční dopravy. Podrobnější informace o pracích bývalých a současných studentů získáte v sekci Práce.
   Na projektu je ale možné věnovat se všem aktuálním tématům z dopravy a logistiky, která mají celosvětový význam.  
Nabízí se tak například následující oblasti:

Řešení dopravy ve velkých městech - koncepce Smart Cities
   Velká města po celém světě mají velký problém se vzrůstajícím objemem dopravy, který se projevuje častými  
kongescemi a dalšími externalitami, mezi které patří dopravní nehody, emise, vibrace a hluk. Problém nelze vyřešit pouze  
stavbou dalších silnic, jízdních pruhů nebo parkovišť. Je zapotřebí vytvořit inteligentní dopravní systémy, podporovat  
progresivní formy městské hromadné dopravy tak, aby se pro cestující stala lákavější alternativou. Dalším tématem je  
vytvoření modelu pro city logistiku tak, aby došlo k systematickému převedení zásobování města na doby mimo přepravní  
špičky.

Transatlantická přeprava zboží
   Prostřednictvím námořní kontejnerovou přepravy je dnes realizováno zhruba 90 % světového obchodu, jedná se tedy o  
nejvýznamnější složku mezinárodní přepravy. Toto téma je obzvláště vhodné, protože student získá jak evropský tak  
americký pohled na problematiku.

Problematika vysokorychlostních tratí
   Vysokorychlostní tratě se staly v oblasti železnice fenoménem dneška. Jejich síť na jednotlivých kontinentech se  
neustále rozšiřuje a stále vznikají nové a nové projekty. Zabýváme se jak studiem evropské a světové sítě VRT, tak tvorbou  
koncepce vysokorychlostních tratí v ČR. Vedle této problematiky řešíme též možnost nasazení vysokorychlostních  
nákladních vlaků, které by měly tvořit konkurenci letecké nákladní dopravě a všímáme si i socioekonomického efektu  
zbudování VRT, který se projevuje například rozvojem sídel podél celé trasy.
   V současné době spolupracují studenti projektu na tvorbě projektu Letecká doprava a vysokorychlostní doprava v Číně,  
který je financován z prostředků SGS a zabývá se možnostmi synergie VRT a letecké dopravy.

Sledování přepravy a identifikace zboží
   V současné době se v oblasti přepravy a skladování ozývají hlasy požadující zrychlení identifikace a zvýšení automatizace  
a bezpečnosti. Zabýváme se nasazením RFID technologií do skladů, jeho výhodami a nevýhodami a porovnáním s jinými  
systémy. Zvláštní aplikací RFID může být použití SMART kontejnerů, což jsou novodobé kontejnery, které umožňují  
autorizovaným osobám získávat informace nejen sledování pohybu kontejnerizovaného zboží v reálném čase, ale  
poskytují také informace o stavu, případném vniknutí cizí osoby nebo například vykradení kontejneru. Vedle RFID používá  
tento systém také globální systém pro mobilní komunikaci GSM a rádiový přenos datových paketů GPRS.

Elektronické mýtné systémy
   Vzhledem k dosavadní rozličnosti mýtných systémů v jednotlivých zemích Evropské unie vznikají přepravním  
společnostem, podnikajícím na poli mezinárodní přepravy, velké administrativní problémy, které s sebou nesou i další  
náklady. Proto v současné době probíhá snaha o sjednocení evropských mýtných systémů alespoň na úroveň tzv. ostrůvků,  
které budou tvořeny několika sousedícími evropskými státy, ve kterých bude zaveden jednotný mýtný systém tak, aby  
došlo k co největší harmonizaci a tím k co největší eliminaci této překážky mezinárodního obchodu.

Veřejná logistická centra a multimodální přeprava
   Zabýváme se popisem sítě veřejných logistických center v různých státech Evropy, jejich odlišnostmi a shodnými znaky a  
spolufinancováním VLC z veřejných zdrojů, zejména fondů Evropské unie a podpůrnými programy jednotlivých zemí. Ze  
získaného přehledu se pak snažíme o vytvoření metodologie spolufinancování stavby VLC v ČR.

Rozvoj kombinované přepravy
   Kombinovaná přeprava je speciální případ intermodální dopravy, při kterém je maximální část přepravy realizována po  
železnici nebo vodě a pouze minimální část, většinou svozové a rozvozové úseky jsou realizovány po silnici. Kombinovaná  
přeprava je tedy účinným nástrojem ke snížení intenzity provozu na silničních komunikacích a tím i ke snížení počtu nehod.  
Kromě tradiční problematiky přepravy kontejnerů, výměnných nástaveb, bimodálních návěsů a meganávěsů se věnujeme  
i novým technologiím, jako jsou systémy Modalohr nebo Cargobeamer, které prožívají v posledních letech ohromný  
rozvoj.

Posuzování kapacity dopravních cest na hlavních přepravních koridorech
    Posuzování kapacity dopravních cest na hlavních přepravních koridorech
Evropská unie a vlády jednotlivých zemí často tvrdí, že chtějí přesunout velké objemy přepravy ze silnice na železnici. V  
současné době by ale například přesun 5 % objemu z kamionů znamenal zvýšení přepraveného množství na železnici asi o  
50 %. Kapacita hlavních železničních koridorů se, vzhledem ke svému velkému využití pro osobní dopravu, blíží k naplnění  
kapacity a zcela jistě by nebyla na takový nárůst schopna reagovat.
Barcode
Ústav logistiky a managementu dopravy